Dag 8,9 &10: Herrie in de keuken

14 november 2018 - Bangkok, Thailand

Na Khao Yai te hebben gezien, hebben we besloten om naar Chang Mai te gaan met de nacht trein. Het was een dag reizen om van het park, via Pak Chong en Ayutthaya in Chang Mai te komen. We kwam 's ochtends aan en hebben gelijk onze backpacks ''gedropt'' in het hotel. Een luxe hotel dit keer, met zwembad nog wel en kamers waar geen mos of schimmel in groeide. Kortom, vakantie. We konden pas tegen twee uur onze kamer in, dus in de tussentijd zijn we Chiang Mai vast gaan verkennen en zijn we uiteindelijk in China Town beland. Het was een erg warme dag en we keken er naar uit om lekker het zwembad in te duiken bij terugkomst bij het hotel. Zo gezegd, zo gedaan. Heerlijk verkoelend en we konden ons mentaal voorbereiden op de kookcursus van de volgenden dag.

Voor vertrek hadden we besloten om in Chang Mai een aantal activiteiten te willen ondernemen. Één daarvan was om onze innerlijke Jamie Oliver en Nigella Lawson uit de winterslaap te halen, door een kookcursus te volgen en zo de geheimen van de Thaise keuken verder te ontrafelen. Want als we eerlijk zijn, hebben we sinds we hier zijn alleen nog maar ''uit'' gegeten. Het opeten, daar zijn we inmiddels al redelijk bekwaam in geworden. Het lokale Spicy niveau staat me wel aan, en Lisa komt ook al aardig mee, aan de pittigheid kun je enigszins wennen. Maar ik dwaal af, er werd lang naar uitgekeken om door vooral ene mevrouw Morsman om weer een kook cursus te volgen. En ik moet zeggen dat het een erg leuke ervaring was.

'' Ik heb me nog nooit zo onveilig gevoeld in een auto'', aldus Lisa.  Zo begon het kookavontuur. We werden 's ochtends rond een uur of 9 opgepikt met een busje die al vol mede cursisten zat, wij waren de laatsten die opgepikt zouden worden. Het busje had geen gordels en de chauffeur reed alsof hij het busje gestolen had. Links en rechts inhalen, stukjes over de vluchtstrook en bij het stoplicht naar voren kruipen door anderen af te snijden, het kon blijkbaar allemaal. En dat op hoge snelheid, ik geloofde niet dat het busje nog harder kon, totdat de beste man zelf een gordel omdeed halverwege de rit, die wij dus niet hadden, en nog een verzet had gevonden in de versnellingsbak. Met 110 km/h over stukken waar je 50 mocht met zijstraten links en rechts, we waren wel wakker.

Onderweg stopten we even bij een lokale markt en daar begon onze cursus. terwijl we over de markt liepen, begon onze kookinstructrice ons over de ingredienten te vertellen van de Thaise keuken en hoe je deze dient te bereiden. Na dit korte interactieve intermezzo vervolgden we onze weg in de scheurbus.

Eenmaal aangekomen bij ''The senic cooking farm'', godzijdank, verscheen aan het eind van de oprijlaan de cooking farm. Een grote houten overkapping tussen de heuvels met wel 50 fornuisjes en lange tafels met hakblokken waarop later het eten werd bereidt. Het gebouw werd omringd door een grote ganzenvijver en groentetuinen met kleine rijstvelden. Als je er rond liep begon je te begrijpen waarom ze gekozen hadden voor de naamtoevoeging ''scenic''. We begonnen met een rondleiding door de tuin in gepaste kleding, een mooi roze schortje en bijpassende hoed. Hier en daar mochten we wat verse producten voelen, ruiken en proeven. Eenmaal bekend met de herkomst van de producten, zijn we aan de slag gegaan in de keuken. We hebben in totaal 7 gangen gemaakt met tussen de middag een uurtje pauze om uit te buiken in een hangmat. Dat was echt een top idee van de organisatie want ik kan je vertellen dat je na zeven gangen inclusief pauze al behoorlijk op knappen staat!

1. Han:
    15 november 2018
    Hahaha. Wat een super verhaal. Ja scheuren kunnen die Axiaten wel. Hebben hetzelfde in Vietnam meegenemaakt, maat dan met een erg grote bus. Die Claxon was kentterhard en drukken de chauffeur bijna contiue in. Hij waarschuwde zelf stilstaande bomen, dan hij er aan kwam. Maar net als jullie overleefd. Ben benieuwd nar jullie volgende avontuur.
  2. Edje:
    15 november 2018
    Haha dat rijden van de Thai, tsja dat kan vrij gevaarlijk zijn 😮