Dag 6 & 7: Gebungel in de Jungle, Monkey Business

11 november 2018 - Bangkok, Thailand

Met de trein van Ayutthaya naar Pak Chong, dat vat dag zes wel goed samen. Wat kun je ervan zeggen? In elk geval dat de treinrit van 2,5 uur spotgoedkoop was, 23 baht. Dat is omgerekend ongeveer €0,60 voor een 3e klas kaartje en dat was prima te doen! De eigenaar van het bed&breakfast, waarbij we de nachten doorbrachten tijdens ons verblijf in Ayutthaya, was zo vriendelijk om ons naar het station te brengen op de dag van vertrek. Hij was zelfs zo vriendelijk dat hij met ons mee liep naar de ticketbalie, om er zeker van te zijn dat we niet gestrand zouden raken op het station. Een klein stationnetje, maar heel sfeervol aangekleed met warme kleuren, mooie tegelpatronen en hier en daar een paar zwerfhonden. Die horen in Thailand op elk station thuis hebben we gemerkt. Afijn een pittoresk stationnetje dus. Na wat Thaise woordenwisseling tussen de B&B eigenaar en de ticketverkoop en wat onduidelijke blikken en geknik van onze kant, hadden we de juiste kaarten in handen.

De treinreis zelf was zo voorbij, in een mum van tijd waren we op Pak Chong. Daar werden we opgepikt door de mensen van het Green Leaf Guest House. Bij hen verbleven we en daarnaast organiseerden zij de Jungle Tour die we de volgende dag hebben gemaakt. Het Guest House zelf was heel minimalistisch, geen airco en geen warm water. Dat was ons toch net wat té minimalistisch en dus hebben we besloten om een kamer te boeken in het ''resort'' dat achter het Guest House lag. Bij binnenkomst in de hotelkamer werden we begroet door een groepje hagedissen, mos dat bovenop de kleding kast groeide, een kelderlucht die, als de wind goed zou staan, je zelfs in Nederland nog kon ruiken en een douche die niet echt functioneerde maar waar wel warm water uit kwam. Maar goed je bent jong en dom en je wil wat, dus we hebben het er maar mee gedaan. De kamer had namelijk wel airco en dat is je een hoop waard in tropisch klimaat. Het eten deden we gewoon bij het Guest House en daar is geen kwaad woord over te schrijven, het eten smaakte er heerlijk. Toevallig was er 's weekends voor het eerst een nieuwe avondmarkt, met eten, spulletjes en live muziek en dat op maar 10 minuten lopen. En prima plek voor nog een lekkere afsluiter van de dag, ''Banana Pancakes'' met gecondenseerde melk en chocola.

Die Jungle Tour, dat was voor ons de reden om naar Pak Chong af te reizen, om een tocht te maken door het Khao Yai National Park. Een park welke drie Thaise provincies doorkruist en welke meer dan 3000 verschillende diersoorten huisvest. Van slangen tot tijgers en van olifanten tot apen, biodiversiteit krijgt betekenis. We vertrokken 's ochtends om 8 uur met 5 anderen, een Spaans en Frans stel en een Braziliaanse jongen op wereldreis. ''Oke, we go now'', we werden met z'n zeven achter in de laadbak van een pickup truck gestouwd en gingen op pad. Dat klinkt misschien wat vreemd maar de laadbak had aan weerszijden een bankje, zonder gordels, waar met vier man naast elkaar kon zitten. Dit is in bepaalde regio's een hele normale manier van personenvervoer. Terwijl je in Bangkok een boete kunt krijgen van 5000 baht voor het niet om hebben van je gordel in de bus, is het hier de normaalste zaak van de dag. Tja, sommige dingen zul je nou eenmaal niet snappen in Thailand.

Met 100 km/h knallen we richting het park, bij de ingang wordt je verwelkomd door een enorme poort en ik had een beetje het gevoel alsof je de filmset van Jurassic Park binnen rolt. Bij de ingang pikken we onze gids op. Deze Thaise jonge dame wist ons de hele dag vol passie te vertellen over de natuur, flora als fauna. De planten worden vaak vergeten door toeristen, maar zijn in haar opinie net zo belangrijk als de dieren. We reden stukken door het park en ineens stopte de pickup, ze had weer wat gespot dat niemand verder nog maar had gezien of had kunnen zien, we kregen het bevel om zo snel mogelijk de pickup te verlaten en achter haar aan te rennen. Ze had namelijk een Apen familie gespot, het waren Gibbons. Slingerend van boom naar boom bewogen ze op rap tempo door de boomtoppen, soms met een sprong van blind vertrouwen, wetende dat ze vast wel weer een tak tegen zullen komen om te grijpen aan de overkant. Een aap bekijken in de dierentuin is leuk, maar ze van zo dichtbij in het wild te zien bewegen, daar wordt je gewoon stil van. We hebben ook een twee uur durende wandeltocht door de Jungle gemaakt, waarbij we zelfs nog een ''close encounter'' hadden met een andere apen familie, die op een gegeven ogenblik naar ons toe kwamen uit nieuwsgierigheid. Maar blijkbaar waren ze toch wel een beetje onder de indruk van onze ''familie'' en besloten ze maar takken naar beneden te gooien om ons er even aan te herinneren dat het toch echt hun territorium is. Om ons weer een beetje gerust te stellen liepen we maar gauw door en vertelde de gids weer wat over de flora. De afwisseling was zeker interessant te noemen.

Apen, Slangen, dikke Spinnen, Schorpioenen, Vlinders, Chineese water draken, noem het maar op we hebben veel gezien. Alleen de olifant die miste we nog. Helaas is het bij een paar relatief verse keutels gebleven, dombo zelf was te verlegen.

Zo nu en dan kwamen we onderweg een toeristische '' hot spot '' tegen waar we dan even stopte om een natuurwonder te aanschouwen zoals een waterval. Dit ging vaak gepaard met een kleine wandeling. Een van de waterfallen onderweg was beroemd geworden vanwege de film '' The Beach'' met Leonardo di Caprio. Zelf kennen we de film nog niet dus die ga ik maar eens downloaden, want de naam komt al een paar keer terug deze vakantie. Tegen een uur of zeven 's avonds waren we weer terug, elf uur onder de pannen dus. Het was een top dag die de moeite zeker waard was en een aanrader voor iedereen. Morgen vertrekken we naar Chiang Mai in het Noorden van Thailand. In de nachttrein hebben we mooi de tijd om die film maar eens te bekijken.

Ook zo benieuwd wat we daar hebben gepland en gaan beleven?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl