Dag 4: Minivantastic

8 november 2018 - Bangkok, Thailand

Een reisdag, dat was het vandaag. Van Bangkok naar Ayutthaya om precies te zijn. Een rit met een minivan die ongeveer 2 uur heeft geduurd en we (lees ik) hadden net genoeg beenruimte om het de twee uur vol te houden, prima te doen dus! En dat met twee personen voor ongeveer 15 euro, die prijzen blijven me verwonderen want voor iets meer dan dat wordt ik in 6 minuten van Enschede centraal naar huis gebracht na een dienstreis. Met andere woorden, voor dat geld kom ik in Nederland met een taxi dus nog niet eens thuis vanaf het station. We moesten onderweg 1 keertje overstappen van de ene minivan op de andere, daarbij moesten we wel 100 baht aftikken omdat onze bagage een extra stoel in beslag nam. Maar dat is dus omgerekend weer €2.65. Snap je het al? Inderdaad bijna niks. We waren daar ook niet heel ontevreden over want we wisten dat je met grote bagage een extra stoel moest reserveren. Echter, deed je dit vooraf dan koste het €7.00 via de travel agency.....Precies, minder voordelig. We beginnen een beetje te begrijpen hoe het hier werkt in Thailand. Daarnaast vond ik het niet zo erg om van busje te wisselen, want je kon erop wacht dat de eerste chauffeur onder het rijden een keer het loodje zou leggen. Die voorspelling sprak de beste man namelijk zelf uiterst gearticuleerd uit in een profetie van wel geplaatste hoesten en kuchjes.

De tweede minivan reis verliep zonder proest of stoot en bij aankomst in Ayutthaya werden we meteen verwelkomd door het historisch park wat op de UNESCO wereld erfgoed lijst staat. Ayutthaya is de voormalig hoofdstad van Thailand en veel eeuwenoude tempels en ruïnes zijn over de eeuwen behouden gebleven en dat is nu precies waarom we hier naartoe zijn gereisd.

's avonds zijn we de befaamde ''Night Markets'' gaan bezoeken en daar hebben we heerlijk gegeten, gedronken onze ogen uitgekeken naar alle bijzondere gerechten die werden bereidt. De gefrituurde insecten dit keer toch nog even overgeslagen, maar ik denk dat ik Lisa nog wel zo ver ga krijgen. Ik gun het haar om het als eerste te proberen.

Rara wat er morgen op het agenda staat!

1. Theo Plevier:
    25 november 2018
    Hallo Lisa en Marnix,
    Leuk en interessant jullie reisverslag. Zo leren wij ook nog eens wat over Thailand en de gewoonten daar. Nou Marnix, je kunt zo een bijbaantje nemen als reisverslaggever bij de Twentse courant. Lisa heb je al buikkrampen van die gefrituurde beestjes? We blijven jullie volgen en hopen dat jullie nog veel plezier hebben samen in het verre Azië.
    Groetjes van ons, Geertje en Theo